Acid folic (vitamina B9) – ce este, când se ia și ce beneficii are?

Acid folic

Acidul folic este un nutrient cu o importanță deosebită pentru organism. Cel mai adesea se pomenește despre importanța acidului folic în sarcină, însă aceasta vitamina esențială este implicată în mult mai multe procese vitale în organismul nostru. 

De la susținerea inimii și până la îmbunătățirea funcției creierului, acidul folic este indispensabil pentru sănătate. Așadar, ce rămâne de făcut este să te asiguri că în alimentația ta zilnică se regăsesc alimente sau suplimente cu acid folic

Să descoperim ce este acidul folic, care sunt rolurile și beneficiile sale în organism, de ce și când se ia acidul folic și ce se întâmplă în cazul unui deficit? 

Ce este acidul folic?

Vitamina B9 este una dintre vitaminele esențiale pentru organismul nostru. Este o vitamină solubilă în apă care joacă un rol extrem de important în multe dintre procesele noastre interioare. Printre cele mai importante amintim participarea la diviziunea celulară și crearea de ADN. De asemenea, acidul folic ajută organismul să folosească vitamina B12 și anumiți aminoacizi. 

Acid folic

În lipsa unei cantități optime de acid folic poți experimenta stări precum oboseală cronică și dureri de cap, dar această deficiență este cu adevărat îngrijorătoare în cazul femeilor însărcinate. Este foarte important pentru fiecare dintre noi, dar în special pentru femeile însărcinate, să avem un aport optim de vitamina B9 în organism pentru a fi pe deplin sănătoși.

Acid folic VS. folat

Pentru multe persoane, vitamina B9, acid folic și folat înseamnă același lucru. Putem spune că vitamina B9 și folatul sunt sinonime, însă între acestea și acidul folic există câteva diferențe. 

Folatul sau B9 este vitamina naturală care se regăsește în alimente precum fructe, legume sau alte alimente. Acidul folic, pe de altă parte, este varianta de B9 care se utilizează pentru fabricarea suplimentelor alimentare sau care poate fi găsită în anumite alimente fortificate. Odată consumat, acidul folic este transformat de organism în folat și apoi absorbit. 

Unele studii efectuate asupra acidului folic și folatului au arătat că acidul folic este mai bine absorbit de către organism. Pentru a-ți atinge necesarul zilnic de acid folic, este indicat să consumi alimente bogate în acest nutrient esențial, dar poți suplimenta și cu un supliment cu B9 sau un supliment cu multivitamine și minerale

Principalele beneficii în organism

Iată ce beneficii pot avea suplimentele cu acid folic pentru sănătatea ta: 

1. Susține sănătatea inimii

Numeroase studii au demonstrat cât de eficiente sunt produsele cu acid folic pentru sănătate. Un supliment cu acid folic poate scădea considerabil nivelul de homocisteină din organism, un aminoacid care poate contribui la formarea cheagurilor de sânge la nivelul arterelor care duce la apariția trombozelor venoase, aterosclerozei sau a altor probleme de natură cardiovasculară. Cu cât nivelul de acid folic din organism este mai mare, cu atât nivelul de homocisteină este mai mic, deci șansele de afecțiuni cardiovasculare scad. 

2. Susține sănătatea oaselor

Nivelurile mari de homocisteină pot fi asociate și cu probleme ale sistemului osos. Studiile au demonstrat că acidul folic este benefic pentru menținerea sănătății sistemului osos, datorită aceluiași motiv prin care scade cantitatea de homocisteină din organism. 

3. Îmbunătățește funcția cognitivă

Complexul de vitamine B este extrem de important pentru sănătatea creierului. Un nivel scăzut de folat, împreună cu alte deficiențe de vitamine B au fost asociate cu un declin cognitiv sau cu demență. De asemenea, un nivel optim de B9 este necesar pentru un echilibru neurologic și emoțional armonios. 

Beneficii vitamina b9

4. Previne malformațiile congenitale

Datorită importanței sale majore în sinteza ADN-ului, acidul folic este esențial în perioada sarcinii. În aceasta etapă, organismul are nevoie de o cantitate mai mare de acid folic pentru a susține dezvoltarea armonioasă a fătului, așadar mulți medici vor recomanda suplimentarea. 

Acidul folic reduce considerabil riscul de apariție a defectelor de tub neural care pot afecta creierul sau coloana vertebrală, prevenind malformațiile. De asemenea, acidul folic poate scădea riscul de apariție al anemiei sau a altor complicații în sarcină.

5. Poate preveni depresia

Depresia este adesea asociată cu un nivel scăzut de acid folic. Acidul  folic contribuie activ la stimularea receptorilor de serotonină, așadar de cele mai multe ori în cadrul tratamentul cu antidepresive poate fi recomandat și acidul folic. 

6. Susține sistemul imunitar

Carența de acid folic poate duce la apariția anemiei megaloblastice, cauzată de un deficit de vitamine B. Acest lucru poate duce la slăbirea sistemului imunitar, așadar o doză optimă de acid folic întărește imunitatea și reduce riscul de apariție al anemiei. 

Deficit de acid folic

Un deficit de acid folic poate reprezenta o problemă serioasă la nivelul organismului. În medie, un adult are nevoie de 400 mcg de acid folic zilnic, iar un copil de 300 mcg. Lipsa de vitamina B9 vine la pachet cu următoarele simptome: 

  • Sistem imunitar slăbit și îmbolnăviri periodice 
  • Nivel scăzut de energie 
  • Probleme de digestie (constipație, balonare sau sindromul colonului iritabil)
  • Anemie 
  • Afte bucale sau inflamații la nivelul limbii 
  • Schimbări de dispoziție și iritabilitate 
  • Piele palidă 
  • Apariția prematură a firelor cărunte
  • Complicații ale sarcinii
Deficit de acid folic

Există persoane care au un risc mult mai mare de a se confrunta cu o carență de acid folic, iar acestea fac parte din următoarele categorii: 

  • Femeile însărcinate 
  • Femeile care alăptează 
  • Persoanele cu dependență de alcool
  • Persoanele care suferă de afecțiuni hepatice 
  • Persoanele care fac dializă 
  • Persoanele care folosesc laxative și diuretice în mod frecvent

Alimente și suplimente cu acid folic

Poți scădea considerabil riscul de a suferi de un astfel de deficit dacă incluzi în dieta ta alimente bogate în vitamina B9. Printre cele mai bogate alimente în B9 se numără următoarele: 

  1. Spanacul 
  2. Ficatul de vită 
  3. Fasolea neagră 
  4. Sparanghel 
  5. Broccoli 
  6. Varza de Bruxelles  
  7. Salata 
  8. Avocado 
  9. Germenii de grâu
  10. Portocalele

Concluzie

Acidul folic este un element cu multiple roluri extrem de importante în organism. Este foarte important să te asiguri că în alimentația ta se regăsesc suficiente surse de acid folic care să te ajute să îți menții un nivel ridicat al acestui nutrient.

Poți apela oricând și la suplimente cu acid folic pentru a compensa lipsa și a te asigura că înlături orice risc de a suferi de un deficit. În acest sens poți opta fie pentru un supliment doar cu acid folic, fie un supliment cu un complex de vitamine b, fie pentru un complex cu multivitamine și minerale care să te ajute să menții un nivel optim al tuturor nutrienților din organism. 

Noi îți recomandăm să îți îndrepți atenția către un complex de B-uri sau, chiar mai bine, către un complex cu multivitamine care îți asigura doza zilnică necesară de nutrienți esențiali.

Găsești mai jos recomandările noastre, alege ce ți se potrivește: 

Referințe:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4172791/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/11086330/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/17284745/

https://ods.od.nih.gov/factsheets/Folate-HealthProfessional/

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *