Retenție de apă – ce anume îngreunează procesul de eliminare a apei din organism?

Apa este un element vital pentru sănătatea noastră, mai bine de 60% din compoziția organismului nostru fiind reprezentată de aceasta. Totuși, un nivel prea mare de apă în corp este o problemă cu care o mulțime de persoane se confruntă, iar acest fenomen poartă denumirea de retenție de apă.

Retenția de apă nu este o problemă de sănătate gravă, însă faptul că există anumiți factori care îngreunează procesul de eliminare a apei din organism poate provoca edeme (umflături cauzate de acumulare de lichide), iritații și, bineînțeles, creștere în greutate și dificultatea de a pierde kilogramele în plus.

Descoperă în acest articol mai multe despre retenția de apă, ce este, de ce apare, care sunt principalii factori pentru care te confrunți cu această problemă și câteva sfaturi utile pentru a o combate. 

Ce este retenția de apă?

Mecanismul prin care se produce retenția de apă este unul simplu. Organismul nostru are nevoie de macronutrienți pentru a fi sănătos. Printre acești macronutrienți se află și carbohidrații. Odată consumați, o parte din acești sunt transformați în glucoză (zahăr) care este folosit la energizarea celulelor organismului. 

Cealaltă parte este convertită în glicogen care este stocat la nivelul ficatului și la nivelul mușchilor. Dacă stocul de glucoză din organism se epuizează și ai nevoie de energie, acela este momentul în care organismul apelează la rezervele de glicogen. Glicogenul este preluat și transformat în glucoză, iar mai apoi în energie. 

De ce apare retenția de apă? Glicogenul reține foarte multă apă în organism. De fiecare gram de glicogen sunt atașate 3 grame de apă, iar de aici și excesul de apă în organism, și kilogramele în plus.  

Retenția de apă poate fi cauzată de mai mulți factori și poate fi localizată fie în întreg organismul, fie doar în anumite zone (mâini, picioare, abdomen etc). Hai să aflăm care sunt principalele cauze ale retenției de apă. 

Principalele cauze ale retenției de apă

În ceea ce privește factorii care duc la retenție de apă, aici putem vorbi fie despre anumite afecțiuni sau schimbări la nivelul organismului, fie despre câteva obiceiuri proaste ale unui stil de viață dezordonat.

Iată care sunt cei mai comuni factori:

  • Consum excesiv de sare -. Care este legătura dintre sare și retenția de apă? Ei bine, sodiul este un mineral important implicat în menținerea echilibrului fluidelor din organism. O cantitate mare de sare în corp va favoriza retenția de apă. Este foarte important să ții consumul de sare sub control, iar asta pentru că un exces de sare poate cauza și apariția unor altor probleme grave pentru sănătate precum presiune arterială ridicat.
  • Nu mănânci suficiente proteine –  Dacă în dieta ta nu se regăsesc suficient de multe proteine, foarte posibil să te confrunți cu exces de apă în corp. De ce? Proteinele joacă, și ele, un rol important în echilibrarea fluidelor, menținând sarea și apa în interiorul vaselor de sânge. Fără suficientă proteină în organism, apa se va acumula la nivelul țesuturilor. 
  • Statul în picioare și sedentarismul – Fie că petreci foarte mult timp în picioare, fie că stai la birou, această perioadă de inactivitate fizică înseamnă acumulare de lichid în organism, în special la nivelul picioarelor. 
  • Schimbări hormonale – Această cauză este comună în cazul femeilor. Fluctuațiile progesteronului și estrogenului sunt o cauză a retenției de apă în organism. Din acest motiv, cu o săptămână înainte de menstruație organismul reține mai multă apă și pot apărea modificări pe cântar. De asemenea, la menopauză, femeile experimentează o retenției mai mare de apă în corp. 
  • Insuficiența cardiacă – acumularea de fluide în corp este un simptom serios al insuficienței cardiace. Atunci când inima nu pompează sânge în mod eficient, acesta se poate întoarce în vasele de sânge, conducând la exces de fluide. Principalele simptome ale acestei probleme sunt senzația de extenuare și dificultăți de respirație.
  • Probleme renale – rinichii sunt ca un filtru pentru organism. În momentul în care aceștia nu funcționează corespunzător, rezultatul este un exces de fluide.  

Sfaturi utile pentru eliminarea apei din organism

Câteva schimbări în stilul de viață sunt mereu binevenite și benefice pentru sănătate, în special dacă aceste schimbări pot influența pozitiv retenția de apă din corp. Este mult mai ușor decât pare să menții un echilibru al fluidelor în organism. Tot ce trebuie să faci este să urmezi aceste sfaturi: 

1. Fă sport

Dacă sedentarismul este una dintre cauzele retenției de apă, atunci mișcarea va fi o soluție sigură. Câteva minute de mișcare în fiecare zi te ajută să elimini excesul de apă din organism și, mai ales, să scapi de umflăturile din zona picioarelor și a gleznelor. Dacă facem exerciții fizice, organismul va apela la rezervele de glicogen pentru a furniza corpului energie, iar în acest fel, cu glicogenul va elimina și moleculele de apă stocate. 

2. Ai grijă la consumul de sare

O altă schimbare benefică în stilul tău de viață este să limitezi consumul de sare. Acest obicei benefic nu doar că te va ajuta să elimini apa din organism, dar te va proteja și de dezvoltarea altor afecțiuni neplăcute. Un sfat util în acest sens este să limitezi consumul de alimente procesate și să te axezi mai mult pe fructe și legume proaspete.

3. Consumă mai mult potasiu și magneziu

La fel ca sodiu, și potasiu este un mineral implicat în menținerea echilibrului fluidelor. Postasiu este benefic în procesul de eliminare al excesului de apă datorită proprietății de a scădea cantitatea de sodiu din organism. Este recomandat să consumi undeva la 4700 mg de potasiu zilnic. Bananele, frunzele verzi, avocado și roșiile sunt surse benefice de potasiu. 

Magneziu este și el extrem de important pentru organism, dar și pentru normalizarea procesului de echilibrare a fluidelor. Numeroase studii au arătat că magneziu este benefic în eliminarea apei. Un adult are nevoie de 310-420 mg de magneziu zilnic. Spanacul, migdalele sau fasolea neagră sunt surse excelente de magneziu. De asemenea poți apela cu încredere la un supliment cu magneziu pentru retenția de apă. 

4. Hidratează-te

Sună paradoxal, însă consumul unei cantități mai mari de apă pe parcursul zilei poate crește considerabil cantitatea de apă eliminată din organism. Dacă organismul nu este hidratat corect, acesta va stoca apa și sărurile în țesuturi. Odată ce corpul primește suficientă apă, acesta va elimina stocurile și va restabili echilibrul. 

Alimente și suplimente diuretice

Diureticele sunt acele alimente sau suplimente care favorizează diureza, cresc cantitatea de urină din organism și ajută, astfel, la eliminarea retenției de apă. Poți apela oricând la diuretice naturale precum ceaiurile din plante sau alimentele bogate în apă, precum și la suplimente diuretice care au în compoziție extracte din plante benefice pentru acest proces.

Cele mai eficiente alimente și plante pentru acest proces sunt: ceaiul verde, ceaiul negru, păpădia, lămâile, pepenele roșu, castravetele sau strugurii. 

În ceea ce privește suplimentele diuretice, pe site-ul nostru găsești produse benefice pentru acest proces. Depu, Dren și Drenacel au la bază extracte naturale din plante care favorizează eliminarea apei și refacerea echilibrului fluidelor din organism. Alege-l pe cel care ți se potrivește. 

Referințe

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2908954/

https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/1615908/

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2238412/

https://health.gov/our-work/nutrition-physical-activity/dietary-guidelines

https://www.healthline.com/nutrition/6-ways-to-reduce-water-retention

https://www.healthline.com/health/water-retention

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.