Glicemie Mare: Cauze, Simptome, Tratament Naturist, Sfaturi & Recomandări

hiperglicemie
On Sale
Sale!
%
Off
31
Save 34 lei
34lei
31%
34
lei
VEGAN
On Sale
Sale!
%
Off
59
Save 67 lei
67lei
59%
67
lei
VEGAN

Glucoza este esențială în organism pentru producerea de energie, fiind cu precădere importantă pentru funcționarea celulelor sistemului nervos. Pentru a-și îndeplini funcțiile, ea trebuie menținută în valori normale, niveluri prea mici sau prea mari de glucoză în sânge putând crea probleme de sănătate. Află în continuarea acestui articol care sunt cauzele și simptomele unei glicemii prea mari  și ce pot cauza acestea.

Ce este hiperglicemia?

Hiperglicemia reprezintă un nivel prea mare de glucoză în sânge și este întâlnită atunci când organismul nu produce suficientă insulină sau nu o poate utiliza în mod corespunzător. De cele mai multe ori hiperglicemia este asociată cu diabetul și apare atunci când nivelul de glucoză din sânge este mai mare de 125 mg/dl la persoanele care au luat ultima masă în urmă cu cel puțin 8 ore sau mai mare de 200 mg/dl la 2 ore după masă.

Simptomele glicemiei mari

Atunci când apar valori glicemie prea mari pot fi resimțite următoarele simptome:

  • Oboseală;
  • Dificultăți de vedere;
  • Urinari dese;
  • Senzație de foame persistentă, chiar și după masă;
  • Senzație permanentă de sete și gură uscată;
  • Durere de cap.

Cauzele glicemiei mari

Există anumite afecțiuni care pot determina o glicemie crescută, după cum urmează:

Diabetul

Atât diabetul de tip 1, cât și diabetul de tip 2, sunt caracterizate de un nivel prea mare de zahăr în sânge, fie din cauza că pancreasul nu poate produce suficientă insulină, fie pentru că organismul este rezistent la efectele acesteia.

În cazul persoanelor cu diabet, hiperglicemia poate să apară din cauza alimentației sau a lipsei activității fizice, dar și din cauza administrării anumitor medicamente care nu sunt antidiabetice. De asemenea, ea poate fi cauzată de o administrare necorespunzătoare a tratamentului recomandat împotriva diabetului.

Pancreatita

Fiind o afecțiune inflamatorie a pancreasului, pancreatita poate afecta capacitatea acestuia de a secreta insulina, ducând astfel la hiperglicemie.

Cancerul pancreatic

Cancerul pancreatic, caracterizat de dezvoltarea necontrolată a celulelor pancreasului, poate duce la hiperglicemie, prin afectarea metabolizării glucozei.

Hipertiroidismul

Atunci când glanda tiroidă produce o cantitate prea mare de hormoni tiroidieni apare hipertiroidismul. Din cauza faptului că această afecțiune accelerează metabolismul și astfel se metabolizează mult mai rapid insulina, acest lucru duce la creșteri ale nivelului de glicemie.

Sindromul Cushing

Sindromul Cushing apare atunci când se eliberează o cantitate mult prea ridicată de cortizon în circulația sângelui, iar un nivel de glicemie ridicat se numără printre simptomele acestuia.

Stresul

Atunci când te confrunți cu manifestări fizice și psihice ale stresului, organismul eliberează hormoni care cresc nivelul de glucoză din sânge, precum cortizonul și adrenalina. Expunerea prelungită la stres va menține nivelurile anormale ale glicemiei, cu efecte negative asupra funcționării organismului.

Administrarea anumitor medicamente

Administrarea anumitor medicamente, precum cele pe bază de estrogeni, contraceptivele, corticosteroizii, antidepresivele sau beta-blocantele, pot produce creșteri anormale ale nivelului de glucoză din sânge.

Ce trebuie să faci când ai glicemia mare?

Atunci când există un nivel prea mare de glucoză în sânge, este nevoie de un regim alimentar pentru glicemie mare. Sunt recomandate alimentele cu un indice glicemic mic, de aproximativ 50, precum carnea de vită, miel, pui și curcan, dar și peștele.

Alte alimente cu un indice glicemic scăzut sunt ciupercile, ouăle, măslinele, brânza, fasolea, broccoli, migdalele, dovleceii, spanacul sau vinetele. Printre fructele recomandate sunt afinele, strugurii, grepfruitul, pepenele galben, pomelo, merele, perele și piersicile.

Alimentele care conțin zahăr cresc nivelul de glucoză din sânge, motiv pentru care acestea trebuie evitate. De asemenea, sunt recomandate exercițiile fizice, dar și consumul de apă după masă. Totodată, este importantă monitorizarea cu regularitate a glicemiei.

Care sunt valorile normale ale glicemiei?

Valorile normale ale glicemiei dimineața, pe nemâncate, sunt cuprinse între 70 și 100 mg/dl. Depășirea acestor valori înseamnă o glicemie mare dimineața. La 2 ore după masă, aceasta trebuie să fie între 101 și 140 mg/dl, urmând apoi să scadă sub 100 mg/dl. Prezența unei glicemii peste 125 mg/dl, care indică o glucoză peste valori normale, este o caracteristică a hiperglicemiei.

Suplimente pentru glicemie mare

Alături de medicamente pentru glicemie mărită, există suplimente alimentare care se pot utiliza pentru a permite un control eficient al nivelului de zahăr în sânge. Pentru obținerea unor valori normale glicemie diabet 2 sunt recomandate următoarele suplimente alimentare:

Zinc

Zincul poate fi de ajutor persoanelor care doresc să mențină o glicemie normală prin rolul lui în producerea de insulină. Un nivel scăzut de zinc în organism împiedică pancreasul să secrete o cantitate corespunzătoare de insulină. În același timp, deficitul de zinc afectează utilizarea adecvată a insulinei și capacitatea ei de reducere nivelul de zahăr din sânge.

Magneziu

Persoanele cu un nivel scăzut de magneziu în organism prezintă un risc crescut pentru dezvoltarea diabetului. Atunci când acest mineral se află într-o cantitate insuficientă în organism, este redusă capacitatea lui de a utiliza glicemia pentru a produce energie. Prin urmare, se recomandă furnizarea unei cantități adecvate de magneziu organismului, pentru valori diabet normale sau chiar pentru a reduce riscul bolii.

Probiotice

Persoanele cu un nivel scăzut de magneziu în organism prezintă un risc crescut pentru dezvoltarea diabetului. Atunci când acest mineral se află într-o cantitate insuficientă în organism, este redusă capacitatea lui de a utiliza glicemia pentru a produce energie. Prin urmare, se recomandă furnizarea unei cantități adecvate de magneziu organismului, pentru valori diabet normale sau chiar pentru a reduce riscul bolii.

Ginseng

Datorită efectelor lui de reducere a glicemiei și a rezistenței la insulină, ginsengul este eficient în prevenirea diabetului. El poate fi utilizat și de către persoanele care suferă deja de diabet, deoarece le ajută să își controleze mai bine glucoza din sânge.

Aloe Vera

Având un conținut bogat de minerale, aminoacizi, enzime, antioxidanți și vitamine, Aloe Vera contribuie la reglarea glicemiei. De asemenea, ea aduce beneficii și persoanelor care suferă de afecțiuni cardiovasculare, prin reducerea tensiunii arteriale și a colesterolului, dar și prin îmbunătățirea circulației sângelui.

Vitamina C

În categoria de vitamine pentru hiperglicemie, se numără vitamina C, care este eficientă în protejarea organismului împotriva radicalilor liberi. Cercetătorii de la Universitatea Deakin au descoperit că administrarea unei doze de 500 de miligrame de vitamina C poate reduce nivelul de zahăr din sânge la pacienții cu diabet de tip 2. De asemenea, ea susține funcțiile cardiovasculare – beneficiu important pentru pacienții cu diabet de tip 2, deoarece ei prezintă risc crescut pentru boli de inimă.

Vitamina D

Vitamina D este importantă pentru prevenirea diabetului, un deficit al acesteia crescând riscul de rezistență la insulină și diabet de tip 2. Astfel, se recomandă suplimentarea cu această vitamină pentru a preveni complicațiile hiperglicemiei.

Factorii de risc pentru hiperglicemie

Există mai mulți factori de risc pentru hiperglicemie, după cum urmează:

  • Existența unui istoric de diabet de tip 2 în familie;
  • Supraponderabilitatea;
  • Niveluri prea mari de colesterol sau de tensiune arterială;
  • Sindromul ovarelor polichistice;
  • Sedentarismul;
  • Istoricul de diabet gestațional.

Metode de prevenire a hiperglicemiei

Atunci când hiperglicemia este ușoară și de scurtă durată, ea poate fie ameliorată fără să fie necesară administrarea unui tratament medicamentos.

Pentru prevenirea hiperglicemiei, adoptarea unui stil de viață sănătos deține un rol decisiv. Prin metodele de prevenire se află următoarele:

Modificarea alimentației

Se recomandă consumul alimentelor cu un indice glicemic scăzut, în jurul valorii de 50. De asemenea, persoanele care urmează un tratament cu insulină sau cele care administrează medicamente orale pentru controlul glicemiei trebuie să respecte cu strictețe tratamentul, conform recomandărilor medicului. În plus, se acordă o atenție deosebită meselor principale ale zilei și gustărilor servite, dar și cantității de alimente consumate.

Consultă un nutriționist pentru stabilirea unei diete

Dacă este dificil pentru tine să stabilești o alimentație hrănitoare și diversificată care să îți permită un control eficient al nivelului de zahăr în sânge, poți consulta un nutriționist. Acesta te va ajuta să alegi o dietă sănătoasă, care să prevină hiperglicemia. Poți opta atât pentru dieta keto, apreciată pentru conținutul sărac în carbohidrați, dar bogat în grăsimi, cât și pentru dietele DASH și mediteraneană.

De asemenea, o bună alegere pentru tine poate fi dieta vegetariană, fructele și legumele remarcându-se prin conținutul bogat în minerale, vitamine și antioxidanți, dar cu un indice glicemic scăzut.

Monitorizarea cu regularitate a glicemiei

Verifică periodic valorile glicemiei din deget și notează-le zilnic sau săptămânal, pentru o monitorizare corectă. Un glucometru te va ajuta să îți monitorizezi nivelul de glucoză din sânge, pentru a te asigura că acesta se menține în limitele normale.

Fă-ți timp pentru activitate fizică

Exercițiile fizice sunt importante pentru a preveni hiperglicemia. Pe durata exercițiilor fizice, mușchii folosesc glucoza pentru energie. Prin urmare, se recomandă  urmarea unui program de exerciții fizice cu regularitate, care va ajuta organismul să folosească insulina în mod eficient, contribuind astfel la scăderea glicemiei.

Acordă atenție simptomelor

Hiperglicemia se manifestă prin vedere încețoșată, oboseală, urinări frecvente, senzația de foame. Amețelile la glicemie mare sunt un alt simptom. Atunci când aceste simptome apar, verifică-ți nivelul de glucoză. În cazul în care glicemia este peste 150 mg/dl, este recomandat să îți consulți medicul.

Evită consumul de băuturi care conțin cofeină, zahăr și alcool

Alături de atenția pe care trebuie să o acorzi alimentelor pe care le consumi, trebuie să ai grijă și de băuturile pe care le alegi. Nu sunt recomandate astfel băuturile care conțin zahăr, alcool și cofeină.

Prin adoptarea unei alimentații sănătoase, dar și printr-o activitate fizică regulată și controlul glicemiei, nivelul de glucoză din sânge poate fi menținut în limite normale. Aceste modalități de prevenire îți oferă beneficii atât asupra nivelului glicemiei, cât și asupra stării de bine a întregului organism.

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată.